به فروش | مقالات | عوامل تعیین کننده بر قیمت کشمش

جزئیات اخبار و مقالات

image

عوامل تعیین کننده بر قیمت کشمش

عوامل تعیین کننده قیمت کشمش

عوامل مختلفی در تعیین قیمت انواع کشمش تاثیر گذار است. این عوامل شامل میزان آفت زدگی کشمش، مواد خارجی، باقیمانده دی اکسید گوگرد، بو و طعم غیرطبیعی، رنگ کشمش، میزان دم و چوب خوشه، رطوبت، میزان کشمش نارس، آسیب دیدگی کشمش، میزان شکرک زدگی کشمش، اندازه کشمش، میزان آلودگی کشمش، کپک زدگی کشمش، آفلاتوکسین، اکراتوکسین A و مانده آفت کش می شود. در ادامه به تعریف هریک از این موارد پرداخته می شود تا شما درک بهتری از عوامل تاثیرگذار در قیمت کشمش داشته باشید.

 

آفت زنده

به هرگونه موجود زنده در هریک از مراحل رشد، نظیر شش پایان، کنه ها، قارچ ها و باکتری ها که از کشمش تغذیه نموده و یا روی آن نشو و نما کرده و موجب آلودگی و کاهش کمی و کیفی آن فراهم سازد، آفت زنده گفته می شود. میزان آفت زنده در کشمش باعث می شود که آن نوع کشمش ارزش خرید نداشته باشد. بنابراین اگر در یک بار کشمش آفت زنده مشاهده کردید از خرید آن اجتناب کنید.

 

آفت زدگی

عامل بعدی که در ارزش خرید کشمش و قیمت کشمش تاثیر گذار است آفت زدگی کشمش است. به آثار برخاسته از کار آفات بر روی کشمش گفته می شود که با چشم غیر مسلح بر روی کشمش قابل دیدن باشد. این آثار به صورت حفره های محل تغذیه شش پایان و کنه ها، وجود تنیده ها و فضولات، پوسته های تخم، لارو و شفیره و مانند آن در کشمش قابل دیدن می باشد. میزان آفت زدگی در انواع کشمش دانه دار و بی دانه متفاوت است که در مقالات بعدی برای هر نوع کشمش بیان می شود.

 

مواد خارجی

عامل بعدی که در قیمت کشمش تاثیر بسزایی دارد میزان مواد خارجی موجود در توده کشمش خریداری شده است. به هر ماده ای به جز کشمش که در داخل بسته بندی آن به صورت آزاد دیده می شود، مواد خارجی گفته می شود. این مواد خارجی شامل خاک، شن و سنگریزه، خرده شیشه، اشیا فلزی و چوب می شود.

 

باقی مانده دی اکسید گوگرد

 

در فرایند تولید برخی از انواع کشمش از دی اکسید گوگرد استفاده می شود. به میزان دی اکسید گوگرد جذب شده در دانه های کشمش، باقی مانده دی اکسید گوگرد گفته می شود. میزان باقیمانده دی اکسید گوگرد در توده های کشمش متفاوت است و این میزان در قیمت گذاری کشمش تاثیر بسزایی دارد.

 

بو و طعم غیرطبیعی کشمش

در موقع خرید کشمش باید توده کشمش دارای بو طعم طبیعی باشد. هر گونه بود طعم غیرطبیعی کشمش می تواند تاثیر زیادی در تعیین قیمت آن داشته باشد. به بو و طعم غیرطبیعی ناشی از نفوذ آلودگی های محیطی و شیمیایی (مثل نفت و نفتالین) گفته می شود. اگر در هنگام خرید کشمش بو و طعم غیرطبیعی احساس کردید در خرید توده کشمش دقت بسیار بالایی به خرج دهید.

 

دم کشمش

به قطعه چوب کوچکی از دم که به انتهای کشمش چسبیده باشد و طول آن بزرگ تر از یک ملی متر باشد، دم کشمش گفته می شود. در توده های کشمش درجه یک میزان دم کشمش نزدیک به صفر است. هرچه میزان دم در کشمش خریداری شده بیشتر باشد قیمت آن کمتر خواهد بود.

 

رنگ کشمش

رنگ کشمش تاثیر بسیار زیادی در خرید کشمش دارد. رنگ یکی از فاکتورهای بسیار تعیین کننده در قیمت کشمش خریداری شده است. مثلا رنگ طبیعی کشمش بی دانه، از رنگ قهوه ای تیره تا رنگ زرد کهربایی، بر اساس روش خشک کردن متغیر است و هریک از این کشمش ها با توجه به رنگی که دارد دارای قیمت متفاوتی است.

 

چوب خوشه کشمش

به خوشه خشک شده بدون حبه های انگور، چوب خوشه کشمش گفته می شود. در یک توده کشمش باید میزان چوب خوشه کمتر از میزان مشخصی باشد. هرچقدر این چوب خوشه در توده کشمش خریداری شده بیشتر باشد، قیمت آن پایین تر است. یک توده کشمش باکیفیت دارای کمترین میزان چوب خوشه (نزدیک به صفر) است. در هنگام خرید کشمش باید به میزان چوب خوشه در توده کشمش توجه زیادی شود.

 

رطوبت

به آب آزاد موجود در کشمش بی دانه که بدون تجزیه، قابل تفکیک و انداره گیری می باشد، رطوبت کشمش گفته می شود. عامل بعدی که در قیمت کشمش تاثیر گذار است میزان رطوبت کشمش است. کشمشی که از کشاورز خریداری می شود با کشمشی که از کارخانه دار خریداری می شود دارای میزان رطوبت متفاوتی است. به همین خاطر در هنگام خرید باید به میزان رطوبت کشمش توجه خاصی شود. چراکه یک توده کشمش تازه درصد رطوبت بالاتری دارد. در صورت از دست دادن رطوبت به قیمت کشمش از وزن توده کشمش خریداری شده شما کاسته خواهد شد. بنابراین در هنگام خرید کشمش به میزان رطوبت کشمش دقت زیادی شود.

 

کشمش نارس

کشمش نارس موجود در کشمش خریداری شده عامل دیگری در تعیین قیمت است. به کشمشی که از حبه های انگور نارس تهیه می شود و به طور معمول چروکیده، کم گوشت و دارای شیرینی کم است، کشمش نارس گفته می شود. برخی اوقات کشاورز برای اینکه به بارندگی های آخر فصل نخورد، انگور خود را زودتر برداشت می کند و میزان کشمش نارس در توده کشمش تولیدی بسیار بالا می رود. در هنگام خرید کشمش باید به میزان کشمش نارس در توده کشمش خریداری شده توجه ویژه ای شود. میزان کشمش نارس در انواع کشمش متفاوت است و در مقالات بعدی در مورد میزان آن بحث خواهد شد.

 

آسیب دیدگی کشمش

به حالتی که در نتیجه تاثیر فشار، عوامل مکانیکی و عوامل فیزیکی مانند فشارهای ناشی از فرایند تولید کشمش، باد و تگرگ، که بافت کشمش پاره شده یا اینکه شکل طبیعی خود را از دست داده باشد، گفته می شود. کیفیت تهیه کشمش تعیین کننده میزان آسیب دیدگی کشمش است. هرچه آسیب دیدگی کشمش بالاتر باشد ارزش خرید کمتری خواهد داشت.

 

شکرک زدگی کشمش

به تبلور قند انگور که بزرگ ترین سطح قابل دیدن آن بیشتر از یک ملی متر باشد شکرک زدگی کشمش گفته می شود. شکرک زدگی کشمش یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت کشمش است.  باید توجه شود که در هر توده کشمش خریداری شده حداقل میزان شکرک زدگی مشاهده شود. ترجیح این باشد که اگر در کشمش خریداری شده شکرک زدگی یافت شد، گزینه های دیگر خرید در دستور کار قرار گیرد.

 

اندازه کشمش

به تعداد دانه در صد گرم کشمش، اندازه کشمش گفته می شود. هرچه اندازه کشمش بزرگتر باشد ارزش خرید بالاتری خواهد داشت. اندازه کشمش در انواع مختلف کشمش متفاوت است و این کشمش ها بر اساس اندازه به کشمش های ویژه، کشمش های درجه یک و ... تقسیم بندی می شوند. اندازه کشمش تاثیر مستقیمی در تعیین قیمت کشمش دارد.

 

آلودگی کشمش

به کاه، برگ درختان و هرگونه مواد خارجی با منشا گیاهی که بر روی سطح کشمش موجود بوده و با چشم غیرمسلح قابل دیدن است و به سهولت از کشمش قابل جدا شدن نباشد گفته می شود. میزان آلودگی نیز در تعیین قیمت کشمش عامل تاثیرگذاری است.

 

کپک زدگی کشمش

به آثار ناشي از رشد كپك ها و قارچ ها كه به طور معمول به صورت خطوط برجسته سياه رنگ بوده و با چشم غير مسلح قابل ديدن باشد، گفته مي شود. از خرید توده کشمش های کپک زده اجتناب کنید.

 

آفلاتوکسین کشمش

آفلاتوكسين ها سمومي هستند، كه اغلب به وسيله تعدادي از گونه هاي مختلف قارچ آسپرژيلوس، مانند: آسپرژيلوس فلاووس وآسپرژيلوس پارازيتيكوس در شرايط خاص توليد گرديده و داراي انواع مختلفي هستند كه مهم ترين آنها B1 ، B2 ، G1 و G2 و M1، مي باشند. میزان آفلاتوکسین موجود در کشمش از طریق آزمایش مشخص می شود.

 

اكراتوكسين A

اكراتوكسين A نوعي مايكوتوكسين است، كه اغلب به وسيله قارچ هاي آسپرژيلوس اكراسئوس و پني سيليوم وركوزوم، توليد مي شود. میزان آن توسط آزمایش مشخص می شود.

 

مانده آفت كش ها

 به هر ماده مشخصي در کشمش گفته مي شود كه در نتيجه به كار بردن آفت كش ها ، حاصل شده است. اين ماده شامل هر گونه مشتقات يك آفت كش نيز مي باشد. مانند هر گونه محصولات تبديل شده، مواد حاصل از تجزيه آفت كش ها و ناخالصي هايي كه خاصيت سمي داشته باشند. میزان آن توسط آزمایش مشخص می شود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد که شما با عوامل موثر در تعیین قیمت کشمش آشنا شوید و در حین خرید این موارد را مد نظر قرار دهید. به فروش با در نظر گرفتن تمامی این موارد اقدام به قیمت گذاری کشمش می کند و راحت ترین و ایمن ترین راه برای خرید کشمش را در اختیار شما قرار می دهد.